+36-30-415-5005 info@gombocska.hu

Hogyan változtatta meg a digitalizáció a divatot

Idén elkezdődtek nemzetközi divathetek, ezek a a legjelentősebbek, mert itt a világ vezető divatházai és tervezői mutatják be legújabb kollekcióikat és trendjeiket.

London Fashion Week február 13-17.

Milánói Divathét (Milan Fashion Week) – 19-25. február 19-25.

Párizsi Divathét (Paris Fashion Week) – február 25. – március 5.

A divat története évszázadokra nyúlik vissza, ahol az emberek öltözködése és stílusa mindig tükrözte a kor társadalmi, gazdasági és kulturális viszonyait. Az ipari forradalommal kezdődően a gyártás folyamatossága és a ruhák elérhetősége növekedett, így a divat változatosabbá vált. Régen a divatot leginkább a társadalmi, kulturális és történelmi tényezők befolyásolták. Az uralkodók és vezető társadalmi rétegek stílusa és viselkedése gyakran hatott az emberek öltözködésére. Például a francia királyi udvar divatja sokáig diktálta Európa ruházatának irányvonalát.

Forrás: https://lakberendezes.hu/eletmod/divat-es-lakaskultura-xiv-lajos-koraban-i-resz/

A divat változása

Az 1900-as években a divat jelentős változásokon ment keresztül, a flapper stílustól az art deco dizájnig.

Az 1950-es években a haute couture (egyedi, kézzel készült divat) mellett megjelentek a prêt-à-porter (készruha) kollekciók, ami demokratizálta a divatot

Forrás: https://www.messynessychic.com/2012/06/25/paris-fashion-week-circa-1951/

Divatházak

A divatházak, például a Chanel, Dior vagy Givenchy, nagy befolyással voltak a divatra, különösen a haute couture (egyedi tervezésű) területén. Ezek a divatházak szinte a divatdiktátorok voltak, akik meghatározták, hogy mi lesz trendi az adott szezonban. A divatmagazinok, például a Vogue vagy a Harper’s Bazaar, jelentős szerepet játszottak a divat terjesztésében és megismertetésében. Ezekben a magazinokban szereplő divatfotók és cikkek határozták meg, hogy mi lesz elfogadott és divatos.

Forrás:http://kobietazklasa.pl/czego-nie-mowi-sie-o-coco-chanel/

A digitális világ

Napjainkban a divat rendkívül gyorsan változik, részben a digitális kor és az internet hatására.

Az influenszerek és közösségi média hatalmas szerepet játszanak a divatirányzatok terjesztésében és befolyásolásában.

Forrás:  https://www.townandcountrymag.com/style/fashion-trends/g45195043/london-fashion-week-spring-summer-2024/

A divattervezők számára ma hatalmas lehetőséget jelent a globális piachoz való hozzáférés. Az internetnek köszönhetően egy tervezés azonnal elérhetővé válik szerte a világon, ami sokkal nagyobb potenciális vásárlókört jelent.

Forrás: https://fashionista.com/2024/02/milan-fashion-week-fall-2024-trends

Fenntarthatóság

Egyre nagyobb figyelem irányul a fenntartható divatra, azaz olyan ruhákra és cégekre, amelyek környezetbarát módon gyártanak. Újrahasznosított anyagok és etikus gyártási folyamatok válnak egyre népszerűbbé.  Egyre nő az igény a fenntartható divatra és felelős vásárlásra. A divatcégeknek egyre fontosabbá válik, hogy bemutassák környezetbarát gyártási folyamataikat és anyaghasználatukat. Egyre több divattervező fordít figyelmet a fenntartható anyagok és gyártási folyamatok felé. Ez nem csak a környezetvédelem szempontjából fontos, hanem a vásárlók körében is egyre nagyobb értéket képvisel. A divattervezőknek ma már sok lehetőségük van arra, hogy visszaforgassák és újrahasznosítsák az anyagokat. Például újrahasznosított műanyagok, organikus pamut, és más fenntartható alapanyagok lehetnek részei a kollekcióknak.

 

Forrás: https://www.glamour.com/story/2024-fashion-trends

Az utcai divat (streetwear) egyre nagyobb teret hódít, keresztbe állítva a hagyományos elegancia fogalmát. Kényelmes, laza viseletek és egyedi stílusjegyek jellemzik.

Az okos ruházat és a funkcionális divat terén is nagy fejlődés tapasztalható. Például ruhák, amelyek nyomon követik a testmozgást, vagy beágyazott technológia, mint például LED-ek a ruhákon.

Forrás: Pinterest

Különböző célcsoportok

A divatcégek általában több kollekciót kínálnak, hogy különböző célcsoportokat szolgáljanak ki. High-end (felsőkategóriás) márkák mellett megjelentek az elérhetőbb, fast fashion (gyorsdivat) cégek is. A társadalmi és kulturális változások új lehetőségeket hoztak a divattervezők számára. Ma már fontos szempont a diverzitás és a különböző kultúrák, testtípusok képviselete a divatban.

    Forrás: https://fashionista.com/2023/10/paris-fashion-week-spring-2024-trends

    A divatcégeknek szinte elengedhetetlen az online jelenlét a mai digitális világban. Az e-kereskedelem (online vásárlás) jelentős részét teszi ki a divatiparnak, ahol a vásárlók könnyen hozzáférhetnek a legfrissebb kollekciókhoz és trendekhez. Az e-kereskedelem robbanásszerű növekedése lehetővé teszi a divattervezőknek, hogy közvetlenül elérjék a vásárlókat. A saját online üzletek és platformok lehetőséget adnak arra, hogy a tervezők közvetlen kapcsolatban legyenek a fogyasztókkal.

    A Direct-to-Consumer (DTC) modell egyre népszerűbbé válik a divatiparban. Ez lehetővé teszi a tervezők számára, hogy kikerüljék a hagyományos kiskereskedelmi csatornákat, és közvetlenül értékesítsék termékeiket a vásárlóknak.

    A verseny nagy, ezért a divatcégeknek folyamatosan új és egyedi termékekkel kell előrukkolniuk. A márkák kreatív kampányokkal, egyedi stílusokkal és dizájnokkal igyekeznek kitűnni a tömegből.

    Forrás:https://www.prestigeonline.com/sg/style/fashion/milan-fashion-week-2024-what-to-expect/

    Divat és közösségi média

    A közösségi média, mint például Instagram, TikTok és Pinterest, óriási szerepet játszik a divatirányzatok terjesztésében. Az influenszerek sokkal gyorsabban és szélesebb körben képesek terjeszteni a divattrendeket, mint a hagyományos média.

    Forrás: https://fashionista.com/2023/10/paris-fashion-week-spring-2024-best-collections

    Az utcai divat és a kényelmes viselet egyre nagyobb figyelmet kap. Az emberek többet értékelik a kényelmet és a stílust, és ez a trend jelentősen befolyásolja a tervezők és divatcégek munkáját.

    A fast fashion cégek, mint például Zara, H&M vagy Forever 21, gyorsan reagálnak a trendekre és nagyon gyorsan gyártják ki kollekcióikat. A folyamatosan változó kínálat és a szezonális kollekciók gyorsforgalmassága az emberek érdeklődésének fenntartását célozza.

    Forrás: https://earth.org/fast-fashion-companies/

    Gyorsdivat

    A gyorsdivat (fast fashion) a divatiparon belüli üzleti modellre utal, amely az alacsony minőségű ruházat olcsó és gyors előállítására támaszkodik, hogy megfeleljen a legújabb trendeknek. Nem meglepő módon ez az iparág káros hatással van a környezetre. Ez az egyre növekvő kidobási kultúra a becslések szerint évente 92 millió tonna textilhulladékot termel világszerte, és 2030-ra várhatóan évi 134 millió tonnára fog növekedni. Mi több, az iparág gyors ütemű gyártási folyamata közel 10%-hoz járul hozzá , a globális szén-dioxid-kibocsátás és a globális szennyvíz közel 20%-a.

    Forrás:https://sustainability.uq.edu.au/projects/recycling-and-waste-minimisation/fast-fashion-quick-cause-environmental-havoc

    Zara volt az első fast fashion cég a világon. A spanyol ruházati óriás, a Zara, amelyet először a New York Times alkotott meg az 1990-es évek elején, híresen hirdette azt a képességét, hogy egy ruhadarabot a tervezési szakaszból a bolti értékesítésig mindössze 15 nap alatt eladhat. Közel három évtizeddel később a kiskereskedelmi ház már 12 000 új dizájnt ad ki, és naponta több mint 450 millió ruhadarabot gyárt. Kétségtelenül ez az egyik leggyorsabb ruhaforgalom a divatiparban. Noha a ruházati cég bejelentette, hogy kizárólag fenntartható és újrahasznosítható pamut és poliészter anyagokat használ, valamint 2040-ig csökkenti és ellensúlyozza az összes kibocsátást, ez közel sem elég ahhoz, hogy leküzdje a jelenlegi fast fashion üzleti modelljét és a magas karbonlábnyomot.

     

    Forrás:https://sustainability.uq.edu.au/projects/recycling-and-waste-minimisation/fast-fashion-quick-cause-environmental-havoc

    Divat és újrahasznosítás

    A világ második legnagyobb divat-kiskereskedője, a H&M az évek során óriási mennyiségű textilhulladékot termelt, és továbbra is évente több millió ruhadarabot és dizájnt ad ki. A világszerte több mint 5000 üzlettel rendelkező H&M egyike azon számos gyors divatcégnek, amely a csúcsdivat másolásáról, a ruhaforgalom gyors forgalmáról és a fenntarthatatlan gyakorlatokról ismert.  A fast fashion cég azóta is kísérletet tett a fenntarthatóbb gyakorlatok átvételére, kezdve a ruhagyűjtési és újrahasznosítási programtól az üzletekben, egészen a Conscious kollekció 2011-es bevezetéséig, ahol a termékek legalább „50%-ban fenntartható anyagokból” készülnek. A H&M nyilvánosan is célul tűzte ki, hogy 2030-ra csak újrahasznosított és fenntartható forrásból származó anyagokat használjon.

    Forrás: https://medium.com/@pallo.verma701/the-price-of-fast-fashion-301c44256ee9

    Kétségtelenül az egyik legnépszerűbb fast fashion cég a Z generációs vásárlók körében, és híresen közösségi média platformokat, például a TikTok-ot használó termékei piacra dobásához, a Shein az elmúlt években a textil- és környezetszennyezés egyik legnagyobb hozzájárulójává vált. A 2020-as sajtóközlemény szerint a márka naponta legalább 500 terméket ad fel webhelyére, és évente több mint 36 millió fontot ad el világszerte. Nem idegenek a szerzői jogok megsértésével kapcsolatos problémák, amikor a designokat közvetlenül csúcskategóriás ruházati cégektől lopják el. A növekvő rossz sajtó leküzdésére a Shein elindította „Termékeink/bolygónk” kampányát, amely azt állítja, hogy minden termékhez 50-100 tételt gyártanak, és csak akkor hajtanak végre nagyüzemi gyártást, ha a termékre nagy a kereslet. Erősen megkérdőjelezhetőek az adatok.

    Forrás: https://pt.linkedin.com/pulse/fast-fashion-uma-perigosa-e-lucrativa-ind%C3%BAstria

    Divat és influencer marketing

    Az influencer marketing, amikor az influenszerek hirdetnek egy terméket vagy márkát, egyre inkább meghatározó. A TikTok például gyorsan virálisá (aa „virális” kifejezés általában az internetes tartalmak terjedési módját jellemzi, különösen akkor, ha nagyon gyorsan és nagy számban terjed egy adott tartalom az online közösségekben) tud tenni egy divatitemet vagy trendet, és óriási hatással van az emberek vásárlási döntéseire

    Napjainkban a cég brandje (márkája) sokszor fontosabb, mint maga a termék vagy kollekció. Az emberek nem csak egy ruhadarabot vagy táskát vesznek meg, hanem a hozzá tartozó brandet és annak értékeit is.

    Forrás: https://fashionista.com/2023/10/paris-fashion-week-spring-2024-best-collections

    Divat és szoftverek

    A divattervezőknek ma már rendelkezésre állnak olyan szoftverek és eszközök, amelyekkel gyorsan és hatékonyan tervezhetnek, megjeleníthetnek prototípusokat.

    Ez lehetővé teszi számukra, hogy a tervezési folyamatot gyorsítsák fel és jobban kihasználják a kreatív lehetőségeket.

    A virtuális próbafülkék és az augmentált valóság (AR) alkalmazások segítségével a vásárlók szinte úgy próbálhatják fel a ruhákat otthonról, mintha az üzletben lenének.

    Ez a technológia lehetővé teszi a divattervezők számára, hogy interaktívabb élményt nyújtsanak a vásárlóknak, és segítségükkel jobban megérthessék az igényeket.

    Forrs: https://medium.com/@EmmaTaylorStyle/spring-2024-fashion-trends-embracing-lightness-and-nostalgia-c714960f71f3

    A divattervezőknek ma nagy hangsúlyt kell fektetniük a brandjük kialakítására és egyedi stílusuk megjelenítésére.Az egyediség és a kreativitás segíthet abban, hogy kiemelkedjenek a versenyből és hűséges vásárlóközönséget építsenek.

    A kollaborációk más tervezőkkel, márkákkal vagy művészekkel lehetőséget adnak a tervezőknek új perspektívákra és ötletekre. A korábban elképzelhetetlennek tűnő együttműködések révén egyedi és emlékezetes kollekciók jöhetnek létre.

    Forrás:https://blog.daisie.com/6-fashion-trends-you-need-to-know-for-2024/

    Verseny

    A verseny ma óriási a divatiparban, és sokszor a tömegtermelés és gyors divat cégeknek kell megküzdeniük a figyelemért. Ezért a divattervezőknek különleges és vonzó ajánlatokkal kell előrukkolniuk.

    Bár a fenntarthatóság fontos trend, annak megvalósítása és fenntartása továbbra is kihívásokkal járhat. A fenntartható anyagok és gyártási folyamatok magasabb költségeket is jelenthetnek, ami kihívást jelenthet a profitabilitás szempontjából.

    A fast fahion divat és az azonnali elérhetőség elvárása a fogyasztók részéről kihívást jelenthet a tervezők számára. Gyorsan változó trendekre kell reagálniuk, ami tervezési és gyártási folyamatokat is érint.

    Forrás: https://www.glamourmagazine.co.uk/article/spring-summer-2024-fashion-trends

    Divattervezők ma

    A mai divattervezők a szakma izgalmas korszakában találják magukat, ahol a technológiai fejlődés, a globális elérhetőség és a fenntarthatóság iránti igény új utakat nyitnak meg előttük. A diverzitás és kreativitás lehetőséget ad arra, hogy egyedi stílusukat és üzenetüket közvetítsék a világ felé. Ugyanakkor a verseny és gyors divat árnyoldalai is jelen vannak, ami kihívás elé állítja őket.

    Forrás:https://www.vogue.co.uk/article/spring-summer-2024-fashion-trends

    Ahhoz, hogy sikeresek legyenek, fontos, hogy megtalálják az egyensúlyt a kreativitás és üzleti érdek között, és folyamatosan adaptálódjanak az iparág változó trendjeihez és fogyasztói elvárásaihoz. A divattervezés ma olyan kihívásokkal és lehetőségekkel teli terület, ahol a vállalkozó szellem, innováció és fenntarthatóság iránti elkötelezettség vezérelheti őket az új és inspiráló kollekciók megalkotása felé.

    Forrás:https://lazinc.com/fashion-and-art-collaboration-a-creative-fusion/

    Összefoglalás

    Összességében láthatjuk, hogy régen főként a divatházak, tervezők és média határozta meg a divatot, míg napjainkban a digitális technológia, közösségi média és fast fashion divatcégek sokkal dinamikusabban formálják a divatvilágot. A brandek és fenntarthatóság fontossága is egyre nagyobb hangsúlyt kap a fogyasztók körében.

    Remélem tudtam valami újat mutatni és egy kis betekintést adni a divat világába, hogy hogyan hat a fejlődés, a technika, a digitalizáció erre a szakmára is.

    Ha kedvet kaptál az alkotáshoz a Gombocska webáruházban és boltban rengeteg gyönyörű alapanyag közül válogathatsz.

    KLIKK alábbi képre:

    gombocska méteráru

     

    Sok sikert kívánok és szép napot!

    Üdv: Kati

    Kati - Gombocska

    Webáruházunkban megtalálsz minden szükséges alapanyagot.

    Böngéssz kényelmesen több ezer termékünk között:

    www.meterarurovidaru.hu

    Látogass el boltunkba.

    Gombocska, méteráru és rövidáru bolt:

    Dunakeszi, Kiserdő u. 12.